سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منظومه ی شمسی

منظومه ی شمسی ( خورشید وسیارات) احتمالا" ازموادی شکل گرفته است که در همان جهتی که اکنون یارات به دور خورشید می گردند ، در حال گردش بوده اند. به هر حال نظریه هایی که برای تبیین منشا منظومه ی شمسی ارائه می شوند باید ناهنجاریهای گوناگونی ، از قبیل دوران زهره در خلاف جهت سیارات حول محورش و بی نظمی های مدارهای دنباله دارها را توجیه کنند.

 

منظومه ی شمسی خانواده ی خورشید است . چهار سیاره ی درونی ، عطارد ، زهره ، زمین و مریخ ، صخره ای و جامدند. بعد از مریخ شکاف پهنی با هزاران سیارک وجود دارد. سیارات بزرگ و بیرونی ، مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون کاملا" متفاوتند. سطح آنها از جنس گاز و همواره در حال تغییر است. منظومه ی شمسی همچنین مشتمل است بر قمر های سیارات ، دنباله دارها و گرد وغبار بین سیارات.

 

اکتشافات فضایی دانش ما را از سیارات دگر گون کرده است. کاوه های بدون سرنشین از نزدیکی اورانوس و تمام سیارات نزدیکتر عبور کرده اند . فرود های کنترل شده بر روی زهره و مریخ به عمل آمده اند و بشر بر روی کره ی ماه قدم نهاده است. نپتون تنها سیاره ای است که تاکنون با آن تماسی حاصل نشده است.

 

مدارهای سیارات

 

تمام سیارات به نحوی منظم به دور خورشید می گردند و همه آنها ، به جز زهره ، در جهت یکسانی به دور محورشان دوران می کنند (خلاف ساعت گرد ) . بعضی از سیارات خانواده ای از اقمار دارند که به دور آنها به همان نحوی گردش می کنند که تمام سیارات به دور خورشید می گردند (این هم خلاف ساعت گرد ) . مدارهای سیارات تقریبا" در صفحه ی یکسانی واقع هستند و بدین ترتیب در فضا شکل یک قرص را تشکیل می دهند ؛ نه یک کره را. 

 

 

 

 

 

 

 

بیست و هفتم آگوست معادل دوم شهریور سیاره مریخ یکی از درخشانترین اجرام قابل رویت در آسمان خواهد بود. رویدادی بسیار نادر که آنرا حلول دو ماه در یک آسمان مینامند. برای مشاهده و رصد این پدیده زیبا دوم شهریور ساعت سی دقیقه نیمه شب نگاهی به آسمان بیندازید. شاید برایتان جالب باشد بدانید دفعه بعدی که این رویداد جالب را میتوانید ببینید سال 2287 میلادی خواهد بود.

 

حقایقی از فضا

 

 

کهکشان ها به صورت گروهی وجود دارند. کهکشان ما، راه شیری،بخشی از گروه 30 کهکشان است که گروه محلی نامیده می شود.

 

نزدیک ترین همسایگان ما در گروه محلی دو کهکشان به نام های ابرهای ماژلانی بزرگ و ابرهای ماژلانی کوچک است. ساکنان نیمکره جنوبی زمین می توانند هر دو کهکشان را به صورت لکه های مه آلود در آسمان شب هنگام ببینند.

 

دانشمندان معتقدند علاوه بر همه سیارات ،کهکشان ها، و ستارگان که دیده می شوند، جهان شامل مواد تاریک بسیاری است مه کاملا ناپیداست.

 

اولین موجود زنده ای که در نوامبر 1957 به فضا مسافرت کرد، یک سگ روسی به نام لایکا بود.

 

اولین انسان فضانورد یوری گاگارین اهل اتحاد جماهیر شوروی سابق بودکه در دوازدهم اوریل 1961 با سفینه فضایی وستک 1 بار به دور زمین گردش کرد .سفر او 108 دقیقه طول کشید.

 

پایونر 10 اولین کاوشگر فضایی بود کهمنظومه شمسی را ترک کرد. پایونر تصویر خورشید و هشت سیاره اش و همچنین تصویر یک زن و مرد را به همراه دارد،البته اگر موجودات با شعوری با ان برخوردد کنند.

 

جای پای فضانوردانی که روی ماه قدم گذاشتند برای بیلیون ها سال باقی می ماند، زیرا که باد و یا بارانی در ماه وجود ندارد که جای پا را از بین ببرد.

 

یو ، یکی از قمر های مشتری، دارای اتشفشان های فعال بیشتری نسبت به هر قمر دیگر در منظومه شمسی است.

 

ستار گان رنگ های متفاوت دارند. ستارگان سفید و ابی داغ ترین ستارگان،ستاران زرد سردتر و ستارگان سرخ سردترین هستند.

 

در راه شیری می تواند 1000 میلیارد ستاره وجود داشته باشد، یعنی برای هر فرد ساکن کره زمین تقریبا 200 ستاره وجود دارد.

 

خورشید روزی 240 میلیون تن مواد سوختی را می سوزاند.

 

ما فقط یک طرف ماه را می بینیم زیرا زمان چرخش ماه به دور خود برابر زمان گردش آن به دور زمین است.

 

کهکشان امرات المسلسمه (اندرو مدا) د.ر ترین جرم در فضاست که می توان آن را بدون تلسکوپ دید. این مجموعه عظیم ستارگان، ملیارد ها کیلومتر دور تر ازفاصله ی زمین تا خورشید است.