سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معجزه رنگها

معجزه رنگها

 

دانستن نکات زیر درباره استفاده بهینه از رنگ‌ها خالی از فایده نخواهد بود...

 


برای لاغر شدن ، از بشقاب و رومیزی آبی رنگ استفاده کنید. رنگ آبی اشتها را کم می‌کند

 

اگر مضطرب هستید و فشار عصبی طاقت شما را بریده است، از رنگ سبز استفاده کنید. رنگ سبز
آرامبخش است و فشار خون را کاهش می‌دهد 

 

اگر بی‌حال و حوصله هستید، رنگ نارنجی را انتخاب کنید، هنگام استحمام صبحگاهی از حوله و ابزار نارنجی استفاده کنید، رنگ نارنجی بی‌حالی شما را از بین می‌برد

 

اگر از کم خونی رنج می‌برید، میوه‌های قرمز رنگ مانند گیلاس ، توت فرنگی و گوشت قرمز مصرف کنید

 

افراد افسرده لباس زرد رنگ بپوشند. غذاهای زرد بخورند و رنگ زرد را اطراف خود بجویند. رنگ
زرد سطح انرژی را بالا برده و مانع افسردگی می‌شود 

 

اگر کم خواب هستید وسایل اتاق خواب را به رنگ بنفش درآورید یا از چراغ خواب به رنگ بنفش
استفاده کنید. رنگ بنفش آرامش دهنده و خواب‌آور است

 

اگر مشکلی پیش روی شماست، از رنگ نیلی استفاده کنید، رنگ نیلی کمک می‌کند تا بهتر بیندیشید

 

 

 

تاثیر رنگ ها بر زندگی

 

رنگ ها بر روح و روان ما تاثیرگذارند طریقه تاثیرگذاری رنگ ها بر روحیه ما بخشی مهم از رابطه ما با دنیای اطرافمان را تشکیل می دهد و در مغز ما نوشته شده است که برخی رنگ های خاص، واکنش های خاصی را در روح و روان ما ایجاد خواهد کرد. رنگ ها بر همه حواس ما تاثیر میگذارند. دیدن رنگ ها می تواند حال و هوای خودآگاه و ناخودآگاه ما را تغییر دهد. رنگ ها حتی بر غذاهایی که می خوریم اثر می گذارد و این راه خوبی است که از طریق آن می توانیم ببینیم رنگ ها چگونه بر ما تاثیر می گذارند و این چطور به غرایز اولیه ما برمی گردد. تصور کنید سبزیجات آبی رنگ بخورید، معمولاً از خوردن غذاهایی که آبی، سیاه یا بنفش رنگ باشند اجتناب میشود و اگر هم طعم آن را بچشید، اشتهایتان کور می شود.

 

رنگ و فرهنگ رنگ و روحیه در پیش زمینه های فرهنگی مختلف معانی مختلفی دارد. اینجا ما از زمینه فرهنگ ایران استفاده می کنیم اما این اصول معمولاً در سراسر جهان یکسان است.معانی رنگها که از کودکی بما آموزش داده میشود از این قرار است:

 

قرمز = خطر، سبز = طبیعت، سفید = صلح، سیاه = ناراحتی.

 

روش های درمانی مختلفی به وجود آمده که از رنگ ها برای تاثیرگذاری بر روی بخش های خودآگاه و ناخودآگاه مغز استفاده می شود. روانشناسان دیرزمانی است که قدرت رنگ ها را—رنگ های گرم و رنگ های سرد-- بر ذهن ما را شناخته اند. سایه های روشن تر مربوط به خلق و خوی لطیف تر بوده، روحیه را تقویت کرده و در فرد ایجاد آرامش می کند. رنگ های تیره تر ، پرطراوت و انرژی دهنده بوده و تاثیر بیشتری دارند. با استفاده از رنگ های یک فام می توانید روحیه ای موزون و هماهنگ ایجاد کنید. رنگ سفید رنگ ها را شدیدتر نشان می دهد و سیاه رنگ ها راخفه می کند. با درک رنگ ها و رابطه آنها با روحیه می توانید از آن بعنوان ابزاری بسیار نیرومند در طراحی استفاده کنید. با ترکیب رنگ هایی خاص یا اضافه کردن یک سایه خاص به یک رنگ میتوانید جو مورد نظر را ایجاد کرده و پیام آن طراحی را تحت تاثیر قرار دهید.

 

رنگ ها علاوه بر روحیه های مختلف، با فصل های مختلف نیز در ارتباط اند، که خود حال و هوای خاصی را ایجاد می کند. استفاده از رنگ های مربوط به هر فصل می توانید یک روحیه خاص را ایجاد کنید. به نمونه های زیر دقت کنید:
بهار = سبز، قهوه ای روشن، زرد روشن--تازکی و طراوت

 

تابستان = سفید، زرد، نارنجی—جنبش و چالاکی—رنگ های جامد در وسط سایه های تیره/روشن

 

پاییز = قهوه ای، سبز تیره، قرمز، نارنجی—اینها سایه های تیره تر هستند

 

زمستان = سفید، قرمز تیره، بنفش و ارغوانی

 

حالا ببینیم رنگ های مختلف برای ما چه معنا و مفهومی دارند و چطور می توانیم از آنها برای تقویت روحیه خود استفاده کنیم. یکی از بهترین راه ها برای نگاه کردن به رابطه رنگ ها و روحیه، انتخاب برخی از متداولترین روحیاتی است که در طراحی استفاده می شود و نشان دادن رابطه رنگ ها با آنها است.

 

انرژی دهنده / گرم قرمز، نارنجی، زرد، قهوه ای یک رنگ گرم خنثی است—رنگ های آتش

 

مهیج و محرک زرد—روشن، رنگ ها گرم تاثیری نیرومند و دیرپا بر جای می گذارند.

 

حیرت آور رنگ های تک در ترکیب با رنگ های دیگر حسی حیرت آور ایجاد می کند. اگر رنگ ها به طور طبیعی با هم نمی خواند، می توانید یک تمرکز خاص ایجاد کنید و مردم را محبور کنید که به دقت نگاه کنند.

 

زنانه صورتی، بنفش یاسی—معمولاً با استفاده از سفید در ترکیبات رنگی تیره تر می توانید دیدی زنانه ایجاد کنید. همچنین با استفاده از رنگ نقره ای به همراه رنگ های روشن تر می توانید دیدی لطیف و ظریف بسازید.

 

دراماتیک تیره قوی—قرار دادن رنگ های تیره و روشن در کنار یکدیگر چشم اندازی دراماتیک ایجاد خواهید کرد.

 

طبیعی رنگ های لطیف تر و مختلط تر معمولاً با سایه های طوسی تیره و گرفته می شود.

 

مردانه در اکثر طراحی ها از رنگ های تیره به همراه قهوه ای و گاهاً آبی استفاده می شود.

 

جوان کاملاً مغایر یا کاملاً موافق. رنگ هایی که خیلی پرطراوت یا خیلی کمرنگ یا پریده رنگ باشند.

 

آرام معمولاً رنگ های سرد از بنفش تا سبز و آبی و طوسی—وقتی رنگ ها مغایر را از ترکیب بیرون می کنید، استرس آن کمتر می شود.

 

آرامش بخش سایه هایی از آبی، بنفش یا سبز به همراه رنگ خنثی یعنی طوسی

 

رنگ ها و شما همانطور که می بینید رنگ ها و روحیه های مختلف به اصلی ترین ادراک های روحی و روانی ما وابسته است. با در نظر گرفتن کاربرد رنگ ها، می توانید با طراحی خاص خودتان، بر احساستان تاثیر بگذارید. انسانها در سطوح مختلف با هم ارتباط برقرار می کنند و از حواس خود استفاده می کنند. تاثیر گذاشتن روی روحیه و خلق و خو چیزی است که شرکت ها و کمپانی های تجاری مختلفی درصدد رسیدن به آن هستند. همچنین می توان از آن در محیط زندگی استفاده کرد مثلاً خانه یا محل کار. کمی وقت گذاشته و درمورد واکنش خود به برخی رنگ های خاص و معنا و مفهوم آنها برای خود فکر کنید. همه ما ایده و درک متفاوتی از رنگ های مختلف داریم اما با کمی تعمق خواهید دید که قوانینی کلی در دیدگاه همه ما نسبت به رنگ های مختلف وجود دارد .